خانه سواری نکات مهم نگهداری خودرو در فصل گرم

نکات مهم نگهداری خودرو در فصل گرم

1 خواندن مجدد
۰
0
978

نیم کلاچ:این روزها که هوای معتدل بهاری را سپری می‌کنیم، دل به جاده‌زدن هوای دیگری دارد. البته پیش از این‌که به جاده بزنید، باید حتما چند اقدام احتیاطی انجام بدهید تا متحمل هزینه‌های سنگین نشوید. ترکیدن شیلنگ‌ها، نشت‌کردن رادیاتور، تایرهای کم‌باد و فیلترهای کثیف مصرف سوخت را بشدت بالا می‌برند و حتی بدتر از آن خودرو را به کلی از کار می‌اندازند.

لاستیک خودرو :

یک تایر کم‌باد، پرباد، فرسوده یا غیر بالانس، به خصوص در هوای گرم تابستان، می‌تواند بسیار خطرناک باشد. وقتی دمای هوا بالا می‌رود، در ازای هر ١۰ درجه افزایش دما، فشار باد تایر هم حدود یک تا دو PSI (پوند بر اینچ مربع) تغییر می‌کند. به دفترچه راهنمای خودرو یا دیواره تایرها نگاهی بیندازید تا ببینید فشار باد مناسب برای تایرهای شما چیست. یادتان باشد اگر گرمای هوا و فشار ناخواسته دست به دست هم بدهند، درنهایت تایر می‌ترکد. تایر پرباد هم سطح تماس کمی با سطح جاده دارد و روی جاده‌های خیس لیز می‌خورد.

تعویض روغن و فیلتر روغن:

روغن خون حیات‌بخش خودروی شماست. روغن قطعات سختکوش موتور را روان و خنک نگه می‌دارد.واقعیت این است که ما در طول تابستان که احتمال جوش‌آوردن موتور زیاد است، بیشتر رانندگی می‌کنیم. پس قبل از این‌که با اهل و عیال سر به جاده بگذارید، حتما روغن خودروی‌تان را چک کنید.

تسمه‌ها و شیلنگ‌ها را چک کنید:  

در تابستان خنک نگه‌داشتن موتور اهمیت زیادی دارد. قبل از هر چیز باید تسمه‌ها و شیلنگ‌ها را چک کنید. شیلنگ‌هایی که به رادیاتور وصل هستند به ورود و خروج آب به داخل موتور کمک می‌کنند، تسمه‌هایی که فن را می‌چرخانند هم به بیشتر خنک‌شدن سیستم یاری می‌رسانند. اگر شیلنگ‌ها یا تسمه‌ها پاره بشوند، رادیاتور بلافاصله جوش می‌آورد و شما را بین راه می‌گذارد. شیلنگ‌ها را چک کنید و مطمئن بشوید ترک یا نشتی ندارند و شل نشده‌اند. شیلنگ‌ها باید سفت بوده و نرم و قابل انعطاف نباشند. شیلنگ‌ها طی فرآیندی که پوسیدگی الکتروشیمیایی نامیده می‌شود  (ECD) به‌تدریج خورده می‌شوند. این فرآیند ماده لاستیکی شیلنگ را از داخل می‌خورد. آسیب‌پذیرترین بخش از شیلنگ جایی است که به وسیله بست به رادیاتور یا موتور متصل می‌شود. به بست‌ها هم باید نگاهی بیندازید تا ترک یا خوردگی نداشته باشند. توجه داشته باشید که تسمه‌ها زیاد از حد صاف و صیقلی نباشند.

فیلتر هوا را عوض کنید:

بعد از فصل زمستان، فیلتر هوا پر از کلوخ‌های نمک و ذرات ریز دیگر است. فیلتر هوای کثیف مصرف سوخت را بالا می‌برد. تعویض فیلتر کثیف می‌تواند مصرف سوخت را چند درصد پایین بیاورد 

سیستم خنک‌کننده و رادیاتور را چک کنید!

خودروهای امروزی طوری طراحی شده‌اند که گرمادوست هستند؛ ولی میزان گرما هم محدودیت دارد. یک موتور احتراقی درون‌سوز در دمای حدود ٩٣ درجه سانتیگراد بالاترین کارایی را دارد ولی اگر بگذارید موتور زیادی داغ بشود، قطعات فلزی متحرک شروع به ذوب‌شدن می‌کنند و با هم آمیخته می‌شوند. این امر باعث بروز مشکلاتی برای موتور می‌شود  بیشتر خودروهای مدرن یک سیستم خنک‌کننده هوشمند دارند که از یک خنک‌کننده شیمیایی به نام ضد یخ، چند پمپ، شیلنگ، فن و ترموستات استفاده می‌کند تا دمای بهینه خودرو را حفظ کند. ولی هر مشکلی برای این سیستم پیش بیاید، از جمله: کم‌شدن مایع خنک‌کننده، شیلنگ‌های ترک‌خورده، بست‌های شل یا شکسته‌شده یا وجود نشتی در رادیاتور می‌تواند باعث جوش‌آوردن موتور و از کار افتادن آن بشود.

کولر خودرو را رو به راه کنید:

زمانی می‌توان گفت کولر مشکل دارد که نتواند هوایی تولید کند که ١۰ درجه سانتیگراد خنک‌تر از هوای بیرون باشد. شایع‌ترین دلیل برای بد کارکردن کولر کم‌شدن گاز آن است. علت آن هم می‌تواند وجود نشتی در قسمتی از سیستم باشد. از آنجا که کولرهای مدرن و امروزی دستگاه‌های پیچیده‌ای هستند، بهتر است یک نفر متخصص آن را بازرسی کند

بارگذاری مطالب بیشتر
بارگذاری بیشتر توسط مدیر سایت
  • بررسی نقاط ضعف و قوت جک S۵

    نیم کلاچ :به نقل از تسنیم بررسی ها نشان می‌دهد، باتوجه به قیمتهای روز خودروی جک S۵ در بازا…
  • چینی خوش نام یا فرانسوی با کیفیت؟

        با توجه به کاهش خرید و فروش خودرو در این روزها، مقایسه‌ها و انتخاب‌ها ازسوی …
  • نیم کلاچ چیست؟

      سید جواد قائم مقامی:عمل نیم کلاج،حالت کلاچ درگیر یا حرکت لاک پشتی برای زمانی است که…
بارگذاری بیشتر در سواری

همچنین ببینید.

بنزین از فرداشب سهمیه‌بندی می‌شود

نیم کلاچ : به نقل از تسنیم از فرداشب ساعت ۲۴ سهمیه‌بندی بنزین آغاز می‌شود. بنزین با نرخ ۱۰…